Suomeksi | In English

Palvelu 3.0

Luolamies ja internet

Meillä on pääpiirteissään sama tapa ja kapasiteetti käsitellä maailman asioita kuin oli luolamiehellä. Meillä on vain valtavasti enemmän lähtötietoa päätösten pohjana. Emme kuitenkaan pysty ymmärtämään ihmistä, hänen tarpeitaan ja kokemuksiaan, ellemme hyväksy sitä, mistä tulemme sekä millä eväillä yritämme hahmottaa tätä maailmaa. Toivottavasti tästä pohdiskelusta saa ideoita asioiden miettimisessä? Ja, jotta me saamme apua tämän sivuston rakentamisessa, ole ystävällinen ja kommentoi! – Jukka Rastas


Alkaako telemarkkinoinnin loppu olla lähellä?

Tämän kysymyksen kipinänä oli Inc.com:in artikkeli www.inc.com/bill-murphy-jr/google-trick-telemarketers-call-screen.html

 shutterstock 753905734 s

Sanotaan, että muutaman vuoden päästä suurin osa netin asiakaspalveluliikenteestä tapahtuu bottien välillä. Henkilökohtainen avustajabottimme hankkii tietoa ja tekee ostoksia eri palveluntarjoajien boteilta. Tämä tulee vaikuttamaan monen firman toimintaan, joko muuttamaan sitä radikaalisti tai lopettamaan sen lopullisesti. Voi olla, että meille tulee vielä nopeammin tapahtumaan iso muutos telemarkkinoinnissa. Oheinen kommentti Incin kuvaamasta Googlen julkistuksesta antaa siitä esimakua.

Google on julkistanut Call Screen -palvelun. Heidän ratkaisussaan Android-puhelimen haltija voi siirtää tuntemattomasta numerosta tulevan puhelun yhdellä virtuaalinäppäimen painalluksella Googlen palveluun. Siinä botti vastaa soittoon ja kysyy soittajalta mikä hänen asiansa on. Hänelle myös kerrotaan, että alkuperäinen soiton vastaanottaja saa vastauksesta tekstiksi muunnetun kopion. Sen jälkeen vastaanottaja päättää, mikäli haluaa vastata. Kuten Google jo lupaa: "Sinun ei enää koskaan tarvitse puhua kenellekään telemarkkinoijalle."

Jenkeissä arvioidaan, että jo vuonna 2019 puolet soittoyrityksistä on bottien tekemää spämmäystä. Se varmaan selittää, miksi tällaiset palvelut ovat heillä niin ajankohtaisia. Voimme kuitenkin ennakoida, että vastaavia palveluja tulee olemaan markkinoilla muitakin. Todennäköiseltä myös näyttää, että ne tulevat Eurooppaan vähän myöhemmin. Spämmäys on täällä kuitenkin vaikeampaa eri kielten ja EU:n tietoturvasääntelyn vuoksi. Todennäköiseltä näyttää kuitenkin se, että kun ihminen kerran tottuu tuollaiseen palvelutasoon, ei hän välttämättä halua enää luovuttaa aikaansa ja vastata mihin tahansa puheluun.

Ehkä telemarkkinointi joutuu ongelmiin, mutta aukeaa tässä myös uusia bisnesmahdollisuuksia. Mielenkiintoiselta mallilta tuntuisi mahdollisuus tarjota suojaa vaikutukselle alttiille ihmisryhmille, kuten muistisairaille vanhuksille. Tällainen suojasovellus päästäisi automaattisesti läpi ennalta määritellyistä numeroista tulevat puhelut, mutta muut menisivät automaattisesti palveluun. Muiden soittajien aukikirjatut selitykset lähetetään sitten lähiomaisen puhelimeen. Hän päättäisi onko soittaja luvallisella asialla ja päästääkö hän puhelun läpi. 

Mielenkiintoisia asioita alkaa tapahtua ja yhä nopeammalla syklillä. Kuten joku on sanonut: "Jos tuntuu siltä, että maailma muuttuu pelottavan nopeasti, on hyvä muistaa, että se ei tule enää koskaan muuttumaan yhtä hitaasti kuin nyt."