Suomeksi | In English

Palvelu 3.0

TUULA ROMPPAINEN

Key1TuulaRomppainen
Kuvassa Tuula Romppainen 1990-luvulla toimiessaan Shellin myymälä- ja kahvilaosaston päällikkönä.

Tuula Romppainen oli avainhenkilöitä rakennettaessa Suomen Shellin kahvila-ravintola ja taukopaikkakonsepteja 1980- ja 1990-luvuilla. 2000-luvulla Tuulan vastuulla oli Shellin operoimilla asemilla työskentelevien yli 1000 henkilön osaamisen kehittäminen.

1) Mitkä asiat olivat suuria haasteita 1980-luvun lopulla? Mitkä asiat työllistivät ja haastoivat silloin?
Tiukasti ohjeistettu ketjutoiminta oli aika uusi toimintamalli 80-luvulla. Yhteisten toimintaohjeiden ja pelisääntöjen saaminen käytäntöön vaati ihmisiltä uusia tapoja toimia, jopa oman ajattelun muuttamista.

2) Mikä on suurin muutos noista ajoista nykypäivään?
Omassa työympäristössäni monikansallisella tavalla toimineen globaalin yhtiön muuttuminen tiukaksi kansainväliseksi toimijaksi, jolloin samaa toimintatapaa jalkautettiin joka maahan. Tällöin paikalliset erityispiirteet konsepteissa ja kehitystoiminta vähenivät radikaalisti tai loppuivat kokonaan.

3) Mitä meidän pitää oppia ymmärtämään ja hallitsemaan jatkossa, 2010-luvun lopulla?
Suomi ei ole enää lintukoto, toimintaympäristön jatkuva muutos on pysyvää - tosin eri vauhdilla eri puolilla Suomea. Kun puhumme palvelun johtamisesta, mitkään perusasiat eivät muutu: hyvä ja tasainen palveluosaaminen - sekä toiminnallinen että tekninen laatu - ovat edelleen menestystekijöitä.
Palvelusta voi rakentaa myös kilpailutekijän. Uskon, että vihreys, eettisyys, paikallisuus ja monikulttuurisuus tulevat saamaan enemmän painoarvoa.

Kommentit  

+1 #1 Veijo Holm 06.12.2013 15:32
Menneisyyden työtoveri. Oli aikoinaan Shellin ravintolatoimin nan rautarouva.
Lainaa