Suomeksi | In English

Ajankohtaista

5.9.2008

Luovuus kantaa muutosten yli

Jukka Rastaan luotsaama Palvelu Plus Oy on perustajansa näköinen idealaboratorio, jossa kehitetään uusia ratkaisumalleja yritysmaailman muuttuviin tarpeisiin.

”Omassa firmassa saa koko ajan luoda ja rakentaa uutta, se sopii minulle”, sanoo toimitusjohtaja Jukka Rastas. Hän kertoo olevansa pelle peloton, jolle Palvelu Plus tarjoaa kentän keksiä ja kokeilla ideoita poikkitieteellisesti.  

”Vuosien varrella olemme yhdistelleet oppimiamme asioita uusiksi kuvioiksi. Meillä on tuoteideoita ja sovelluksia enemmän kuin muilla saman alan firmoilla.”

Laaja skaala perustuu osin siihen, että Palvelu Plus on toiminut alalla pitkään. Rastaan mukaan pienillä markkinoilla on myös pakko kerätä leipä monelta eri toimialalta. ”Amerikassa riittää, että on iso toimija parilla toimialalla. Meidän täytyy hallita koko kenttä.” 

On kuitenkin poikkeuksellista, että Palvelu Plussan kokoinen yritys on keskittynyt asiakaskohtaamisten laadun mittaamiseen. Spesialistin asema tuo tarpeellisen kilpailuedun markkinoilla.

Symbioosissa yritysmaailman kanssa

Jukka Rastas ystävineen osti sveitsiläiseltä yhtiöltä lisenssin ja perusti Palvelu Plus Oy:n 1980-luvun alussa. Silloin palvelukonseptien ja palvelun laadun kehittäminen oli suhteellisen uusi lähestymistapa yritysmaailmassa. ”Etsimme kumppaneiksi edelläkävijöitä, jotka halusivat suojata markkina-asemaansa tuottamalla parempaa palvelua”, kertoo Rastas.

Yrityksellä oli onni löytää muutamia suuria toimijoita, joiden kanssa se selvisi lamavuosienkin yli. 1990-luvulla koitti laatubuumi ja isot firmat innostuivat rakentamaan laatujärjestelmiä. Silloin myös Palvelu Plus kasvoi voimakkaasti. ”Firmat halusivat mitata kaikkea ja yksityiskohtaisesti. Teimme laajoja, monivuotisia sopimuksia.

Vuosituhannen vaihteessa yritysmaailmassa tapahtui suuria muutoksia. Kilpailu ja rajat aukenivat.
Firmat saneerasivat ja fuusioituivat. Palvelu Plussankin piti sopeutua uuteen maailmaan, jossa mitään ei voinut suunnitella. ”Etukäteen ei tiennyt, mitä on tulossa, mutta kaiken piti olla hetkessä valmiina. Muutuimme yksityiskohtaisen tiedon tuottajasta joustavaksi ja reagointikykyiseksi toimijaksi”, Rastas sanoo

”Elämme symbioosissa asiakasorganisaatioiden kanssa ja meidän on edettävä samassa rytmissä kuin nekin.

Asiakaspalvelu huomion keskiössä

Viime vuosina tilanne on ollut jälleen uusi. Yrityksissä on otettu löysät pois tehostamisesta, rakennejärjestelyistä, tietojärjestelmistä ja muusta. Jäljelle on jäänyt se, miten oikeasti kohdata asiakas ja hänen tarpeensa.

”Vihdoinkin asiakaspalvelusta ja sen laadusta on tullut tärkeä strateginen asia! Toimeksiantoja tulee kaikilta mahdollisilta toimialoilta ja työ liittyy todella olennaisiin kysymyksiin”, iloitsee Jukka Rastas. ”Vuonna 2008 liikevaihtomme kasvaa noin 50 %.”

Tällä hetkellä yrityksiä kiinnostaa kustannustehokkuudesta ja laadukkuudesta syntyvä kilpailuetu. Asiakaspalvelu tarkoittaa nyt kokonaistilanteen hahmottamista ja lisäarvon tarjoamista.

Syvässä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa syntyy ratkaisuja ilmiöihin, joita voi olla aluksi vaikea määritellä. Jukka Rastaan mukaan Palvelu Plus edustaa pitkäaikaista, turvallista toimijaa, jonka puoleen asiakkaiden on helppo kääntyä sopivalla hetkellä.

”Meille on tärkeää kuunnella ja oppia uutta. Menemme kohti asioita, joissa on elämänvoimaa ja intoa. Työtä teemme silti omilla ehdoillamme ja joskus jääräpäisestikin”, kuvailee Rastas.