Suomeksi | In English

Ajankohtaista

Kauppiaat eivät vieläkään osaa myydä digiboksia

Julkaistu: 25.9.2007 22:16
Perttu Kauppinen
HELSINGIN SANOMAT

Kodinkonekauppiaat eivät ole panostaneet palveluun bitin vertaa, vaikka kulunut vuosi on ollut digimyyjän kulta-aikaa. Satojen eurojen laitteita ostavat kuluttajat joutuvat tyytymään välinpitämättömiin ja kiireisiin myyjiin, joita asiakkaan tarpeet eivät kiinnosta.

Helsingin Sanomat selvitti yhdessä Mikrobitti-lehden kanssa, minkälaista palvelua digiboksin ostaja saa liikkeissä ympäri maan. Tavallisten ihmisten joukosta värvätyt testiostajat kävivät yhteensä 180 kertaa 30 eri myymälässä, ja tulos oli murskaava: Puolet liikkeistä sai tuomion: en ostaisi digiboksia tästä kaupasta.

"Pakolla tehty digitalisointi on johtanut siihen, että digibokseja vain jaellaan kuin sosialistisessa suunnitelmataloudessa. Kauppojen olisi opittava myymään", toteaa toimitusjohtajaJukka Rastasselvityksen tehneestä Palvelu Plus -yhtiöstä.

Suurin ongelma on Rastaan mukaan, ettei kalliinkaan laitteen käyttöä saa kokeilla itse juuri missään myymälässä. Useimmiten kaupassa on vain läjä laatikoita ja hintalaput. Jos asiakas ei tiedä etukäteen tismalleen, minkä boksin hän haluaa, on ainut turva myyjässä.

Myyjät taas eivät juuri kysele asiakkaan tarpeita tai esittele sovittimien ominaisuuksia. Erilaisia vaatimuksia esittäneille asiakkaille tarjotaan samaa boksia sillä perusteella, että se on pärjännyt Tekniikan Maailman tai Mikrobitin testissä.

Huonoimmassa asemassa ovat nuoret, joille myyjät eivät vaivaudu selittelemään lainkaan eri kirjainyhdistelmien taakse kätkeytyviä salaisuuksia. Vanhemmat ihmiset saavat yleensä parempaa palvelua.

Erityisen surkeasti asiat ovat pääkaupunkiseudun myymälöissä. Testatuista kymmenestä kaupasta paras, Vantaan Jumbon Expert nousi koko maan vertailussa sijalle 12. Sitä ja 16. sijaa pitänyttä Myyrmannin Veikon Konetta lukuun ottamatta kaikki pääkaupunkiseudun liikkeet jäivät roimasti keskiarvon alapuolelle.

Palvelun laatu riippuu lopulta aina yksittäisestä myyjästä, jonka asiakas sattuu kohtaamaan. Selvityksen häntäpäähän jääneistä liikkeistäkin löytyi asiantuntevia ja palvelevia myyjiä. Samoin keskimäärin hyvin palvelevista saattoi saada karmeaa kohtelua.

Koko maan kattava vertailu julkaistaan maanantaina 1. lokakuuta 2007 ilmestyvässä Mikrobitti-lehdessä.

Näin tutkimus tehtiin

Helsingin Sanomien Hinta & Laadun niin sanotussa mystery shopping -tutkimuksessa selvitettiin, miten digisovittimia myydään eri kaupoissa. Menetelmä tarkoittaa, että testaajat havainnoivat palvelutilannetta tavallisen asiakkaan roolissa. Kauppaketjut käyttävät samantyyppistä menetelmää kehittääkseen omaa toimintaansa.

Tutkimukseen osallistui 90 Palvelu Plus -yhtiön testaajarekisteristä valittua testaajaa, jotka kävivät yhteensä 30 eri liikkeessä. Testikäynnit tehtiin heinä–elokuussa 2007.

Testaajat jakaantuivat kolmeen ryhmään, opiskelijoihin, lapsiperheisiin ja keski-ikäisiin. Kaikki testaajat olivat ostamassa uutta digiboksia vanhan perusboksin tilalle. Kaikissa liikkeissä kävi kaksi kunkin ryhmän edustajaa.

Opiskelijat etsivät tallentavaa digiboksia, jonka voi helposti liittää tietokoneeseen. Lapsiperheet halusivat helppokäyttöisen tallentavan digiboksin, jolla voi katsella maksullisia tv-kanavia ja jossa on lapsilukko. Keski-ikäiset etsivät tallentavaa digiboksia, jolta ohjelmat voi helposti siirtää myös dvd:lle.

Testaajat vastasivat 30:een palvelua mittaavan kysymykseen. Selvitettävänä olivat muun muassa odotteluaika, hinnoittelun selkeys, liikkeen siisteys ja myyjän asiantuntemus.

Kaupoille ei missään vaiheessa kerrottu tutkimuksesta.