Suomeksi | In English

Ajankohtaista

MikroBitin valtakunnallinen kauppavertailu - kamera kannattaa ostaa erikoisliikkeestä tai kodinkonekaupasta

6.10.2008

Erikoismyymälät ja elektroniikkaliikkeet pärjäsivät yhtä hyvin, kun MikroBitti-lehti tutki kamerakauppojen palvelun tasoa ympäri Suomea. Tavaratalojen palvelussa on eniten parannettavaa, kertoo 120 todelliseen asiakaskäyntiin perustuva tutkimus.

Kuopiolaisen Superkuvan ja jyväskyläläisen Villen kuvan palvelu saivat parhaat pisteet Palvelu Plus Oy:n suorittamassa kauppavertailussa. Molemmat liikkeet saivat 87 pistettä sadasta.

– Parhaat pisteet saaneet liikkeet kykenivät tasaisen varmaan suoritukseen. Niissä ymmärrettiin asiakkaiden tarpeet ja tarjottiin erilaisia vaihtoehtoja. Lopullisen irtioton liikkeet saavuttivat riittävällä myyntihenkisyydellä sekä miellyttäväksi koetulla palvelulla, MikroBitin päätoimittaja Otto Aalto kertoo.

Myös ketjukohtaisessa arvioinnissa Superkuva saavutti ykkössijan 82 pisteellään, mutta heti sen perässä tuli kodinkoneketju Veikon Kone. Elektroniikkaliikkeet pärjäsivätkin tutkimuksessa yhtä hyvin kuin kameroihin ja kuvaamiseen keskittyneet erikoismyymälät; molemmat myymälätyypit saivat 68 pistettä.

– Erikoisliikkeiden vahvuuksia ovat asiakkaiden vastaanotto samoin kuin asiantuntemuskin. Kodinkoneliikkeet taas loistavat myymälätiloillaan ja sujuvalla kaupankäynnillä, Palvelu Plus Oy:n tutkija Miika Parpo toteaa. – Vain 57 pisteeseen yltäneiden tavaratalojen heikkouksia ovat asiakkaiden tarpeiden vajavainen ymmärtäminen sekä myyntitilanteen selvittäminen.

Kokonaisuutena kamerakauppojen palvelun taso ei yllätä. – Parhaissakin liikkeissä on yhä varaa parantaa varsinaista kaupantekoa. Myyjät eivät esimerkiksi aktiivisesti hyödyntäneet tarjouksia tai erilaisia lisävarusteyhdistelmiä tehdäkseen kaupat, Miika Parpo sanoo.

Lisätietoja antaa päätoimittaja Otto Aalto, MikroBitti, puh. (09) 120 5787.

Tutkimuksen teki MikroBitti-lehden toimeksiannosta palvelu- ja myyntiprosessien tutkimiseen ja kehittämiseen erikoistunut Palvelu Plus Oy. Kuhunkin tutkimukseen valittuun liikkeeseen tehtiin neljä testiasiakkaiden suorittamaa käyntiä. Asiakkaat etsivät itselleen enintään 300 euron hintaista peruspokkaria ja vähintään kymmenkertaisella optisella zoomilla varustettua kameraa. Tuloksissa kunkin myymälän minimi pistemäärä on 0 ja maksimi 100. Asiakaspalvelu osuus pisteistä on 90 % ja puitteiden 10 %.